Seasons

Noe som jeg virkelig setter pris på med denne byen og som jeg ærlig talt ikke så for meg at jeg ville kunne nyte i så stor grad som jeg gjør her er alle de fantastiske årstidene som viser seg fra sin beste side her. Jeg har følt sommerens gløde på kroppen, sugd til meg alle høstens lukter, pustet inn den dype og magiske vinteren og sett den herlige våren utfolde seg. Jeg har nå vært her mer enn et år og sett alle årstidene passere. Og for et år det har vært. Denne sommeren har vært så mye mer enn det jeg hadde sett for meg. Jeg har følt den vibrerende bypulsen, har fått med meg et par friske turer i naturen, tatt et par turer til deilige strender og spasert rundt i lette sommerkjoler med solkyssede skuldre på vei til grillfest. Jeg klarer ikke helt å gi slipp på dette her, og vil at dette bare skal fortsette. Rundt omkring i verden har høsten gjort sitt inntog, men ikke her. Bare tanken på å kle på meg genser igjen gjør meg till utilpass. Jeg vil kjenne denne deilige sommerbrisen for alltid.

One thing that I quite enjoy but never really expected from this city is the seasons and how magically they change with such intensity. I have felt the glow of the summer, smelled the fresh scents of fall, breathed the deep and magical winter air and witnessed the wonderful spring spread its wings. I have been here for more than a year now and passed all the seasons. And what a year it has been. This summer has been beyond any expectation. I´ve had the chance to experience city life at its finest, memorable hiking trips, beach trips to remarkably beautiful beach spots and strolling around at night in a summer dress feeling summerkissed while on my way to a BBQ. I kind of want it to go on like this for a while. In many parts of the world the summer is already over but not here. I can´t imagine having to wear sweaters again. Feeling this warm breeze everyday, it should stay like this.
IMG_6665

IMG_6265

IMG_6501

IMG_6028

IMG_5722

IMG_6653

Men så husker jeg høsten. De intense høstfargene, roser i kinnene fra småkulde mens solen enda får varmen i deg. Den råe, friske lukten av naturen om høsten, lukten av ristede kastanjer, av varm sjokolade som sitter rett foran deg på et bord i en av Brooklyns cafeer. Også den fine nye kåpen som jeg endelig kan ta i bruk, de mørkebrune ankelstøvlettene som går så godt med dongeribuksene. Det er ikke iskaldt ute men jeg føler meg bare så varm og god med en tykk kåpe som omfavner meg. Telysene. Vinteren nærmer seg, du vet det så godt og du kjenner også et lite stikk av glede og forventing. Halloween er rett rundt hjørnet, og julen….julen er snart på vei og du får en varm følelse langt inne i hjertet. Og alle de deilige suppene som var for varme og upassende for sommeren. Endelig kan du kose deg med en varm suppe i oktober.


And then I remember the fall. The intense colours, temperatures to give you rosy cheeks and with the sun still warming your face. The raw smell of nature, of roasted chestnuts, of a hot chocolate in front of you in a cosy cafe somewhere in Brooklyn. And the new winter coat I put on making me feel a bit glamorous, the leather boots, the jeans. It´s not freezing outside but boy do I feel warm and cosy under my coat. The candles. You know winter is close by and you can´t help but feel a little exited about it. Halloween is coming up and so is Christmas. Pumpkin soup, which is the easiest thing in the world to cook but was too hot for summer, tastes so delicious in October.IMG_1280

IMG_4425

IMG_1265

IMG_2248

IMG_3587

IMG_3248

IMG_1314

IMG_0896

Og så kommer vinteren med den første snøen. Ikke engang i hjembyen min snør det slik det snør i New York. Ikke slik. Ikke som den morgenen du våkner opp om morgenen og hele byen er snøbelagt og snøfnuggene bare fortsetter å dekke til gatene der du går nedover den lange avenuen en tirsdagsmorgen. Snøen demper all lyd i en by som vanligvis aldri sover. Alt ligger uberørt. Iallefall for en liten stund. Og så teller man ned dagene til jul og alt er så fint.

You know it´s winter when that first snow appears. I have never seen snow like this in my city in Norway as I have here in New York City. When it has been snowing all night and you wake up to those snowflakes falling from the sky you walk down the avenue and absorb the beauty. The snow mutes the noise a little in a city that normally never sleeps. Untouched for a while. And counting down the days until Christmas. 
IMG_3033

IMG_4072

IMG_4229

IMG_3367

IMG_1908

IMG_4241

Vinteren holder et godt grep rundt byen. Kanskje litt for lenge. Man ivrer etter å se de første skuddene av liv. Og mens du bare venter og venter så skjer det. Og det er så vakkert. De første påskelilijene. Kirsebærtrærne i full blomst. De første, nye bladene på Manhattans mange trær. Den siste snøen forsvinner. Byen som blomstrer i alle regnbuens farger. De nakne trærne våkner endelig til liv. Og ENDELIG kan du legge kåpen din vekk for denne gang.

Winter goes on for a while. Maybe for too long. You are so eager to see the first sprouts come to life. You are waiting. And then it happens. And it is the most beautiful thing ever. Cherry blossoming. Easter lillies. The first green leaves on Manhattan´s trees. The last of the snow slowly dissapears. The city turning colorful. Those naked trees finally coming to life. And you can FINALLY leave your coat in the back of your closet.

IMG_3915

IMG_4416

IMG_5394

IMG_5223

Først så tenkte jeg at våren måtte være min absolutt favorittårstid. Men nå nyter jeg sommeren så mye at jeg har glemt hvor vakkert det var i april og mai. Og så plutselig kjenner jeg på den gode, milde og lune høstfølelsen og jeg vet sannelig ikke hva som jeg liker best. Ingenting er virkelig vakrere enn Central Park om høsten. Samtidig så er det så utrolig kjekt med en skikkelig hyttetur om vinteren for en skientusiast som meg.

Før jeg kom visste jeg ikke hva som ventet meg. Men årstidene jeg nå har fått oppleve er vakrere enn jeg noensinne kunne ha forestilt meg.

First I though spring was my favourite season here. But I am just ejoying summer so much that I have forgotten how beautiful April and May were. And then, at moments when I can almost feel the fall I am not too sure anymore. There is nothing more beautiful than Central Park in all the autumn colours. And for a ski enthusiast like myself New York is not a bad place to be in winter time and to be able to drive up to winter wonderland and stay there for the weekend. 

I didn´t really know what to expect. But such amazing seasons were beyond my imagination.
IMG_1426

One thought on “Seasons

  1. Pingback: Fall in (love with) the Big Apple | newyorkbee

Leave a Reply

