A New York Minute

Før jeg flyttet til New York skjønte jeg vel egentlig ikke helt hva et New York minutt var for noe. For meg var det i grunnen bare en catchy tittel i en Mary-Kate og Ashley Olson-film. Jeg var lykkelig uvitende om hva konseptet rundt tid er i denne byen. Nå vet jeg bedre. Og jeg kan si dere dette, et New York minutt er vekk på et blunk!

Before coming to New York to live, I didn’t really know what a New York minute meant. For me it was just a catchy title in a Mary-Kate and Ashley Olsen movie. I was blissfully unaware of the sense of time in this city. Now I know better. And let me tell you, a New York minute is gone in no-time.

IMG_0428

Hva betyr et New York minutt for meg? Det betyr i grunnen at jeg må prioritere, multitaske, finne kreative løsninger for tidklemmen og være langt mer praktisk enn jeg pleier for å unngå tidspressede situasjoner.

What does a New York Minute mean for me personally? It means prioritizing, multitasking, coming up with some creative solutions and being practical to avoid time pressed situations. Like blogging while on the bus on my way to a party.

IMG_3731

I det “store eplet” må jeg ofte prioritere i forhold til tiden min. Jeg har innsett at man kan ikke få med seg alt her og må velge vekk ting. Dette innebærer ofte at jeg må velge mellom nok søvn, å holde meg i god form og spise sunt, gjøre det bra på jobben eller å ha en agenda full av sosiale eventer. Jeg skulle så gjerne hatt i både pose og sekk, men det er nok umulig. I tillegg vil jeg jo gjerne ha tid til litt blogging, litt kokkelering på kjøkkenet, utforske denne fantastiske byen og gjøre kreative ting og tang. For ikke å snakke om turer i skog og mark. Desverre er det som regel umulig å skvise alt dette inn i en stappfull kalender. Døgnet har rett og slett ikke nok timer, og som regel har man ikke tid til alt. Jeg står opp om morgenen før jobb for å gå på gymmen og løper kanskje med ny pers på 5 km. Og kanskje har jeg en supereffektiv dag på jobben og får ting unnagjort på et blunk OG kommer med nye innspill på ting vi jobber med. Siden stikker jeg for å møte venner for en drink eller for middag. Men da vet jeg også at søvnen denne dagen blir nedprioritert til tross for at det er en av mine favorittsysler. Alternativt kan jeg takke nei til å være med på Poetry Slam i Brooklyn eller ost og vin-kveld i East Village og heller få meg litt ekstra skjønnhetssøvn. Slik er det her i denne byen. Man kan ikke få i pose og sekk. Desverre.


In the big apple I often have to prioritize with my time. I have realized that in this city you can’t see and do everything, you have to pick. For me this often involves the struggle of having to choose between getting enough sleep, staying healthy and fit, performing my best at work or having an agenda full of social events. All of the four is impossible to have. Likewise I also want to blog, cook, explore New York and do creative stuff in my spare time. And yet this often seems impossible to squeeze in to an already stretched schedule. So yeah. Most days I just can’t do it all. I might go to the gym in the morning and killing it with a 3 mile run and some muscle toning! And I might be a superstar at work, getting a lot done AND coming up with new suggestions on how to approach different challenges. And then meet my friends in the evening for dinner or cocktails or a fun New York event and just having a good time. But this also means that I have to face the consequences of a 5 hour night sleep although I usually function best with a solid 8 hours or more of sleep. Or I can say no to “Poetry Slam” in Brooklyn or wine and cheese night somewhere in East Village and catch up on that beauty sleep. So yeah, that´s just the way it is, especially now in the summer. You can´t have it all, not here in this city.

IMG_3918

Jeg har også blitt rimelig dreven på multitasking etterhvert. Et tegn på at du er blitt en Newyorker er at du hiver innpå med frokosten eller lunsjen mens du er på vei et sted. Om du ikke takler dette er denne byen kanskje ikke helt for deg.
Jeg hører på nyhetene på radioen mens jeg trener eller er på farten. Jeg skyper mens jeg rydder i leiligheten. Jeg grubler på hva venninnen min skal få i gave mens jeg er ute og kjøper lunsj. Jeg blogger mens jeg sitter på metroen. Man bør sørge for å få mest mulig ut av tiden her, og ikke sløse med den.

Multitasking has also become a thing I am mastering quite well now. A sign that you are a true NewYorker is that you eat when you walk. If u can’t take it then move somewhere else. I listen to the radio when I am on my way to somewhere. Or at the gym. I skype while cleaning up my apartment. I think about what to get my friend for her birthday while getting my lunch. I blog while on the train. You get the idea. No time is wasted here, and no time should be wasted if you want to make the most of it. 

IMG_6319
For å unngå tidsklemmen så mye det lar seg gjøre er jeg også blitt langt mer praktisk enn tidligere. Et bra triks for å kunne få seg en liten halvtime ekstra på puten er å pakke gymbagen, fikse mat og snacks og legge frem gymklær og arbeidsklær kvelden før. Det er så kjekt å ha alt klart når jeg våkner for vi vet jo alle at morgener er sjipe nok fra før av. Litt drahjelp gjør alt så mye greiere.

To be able to avoid time pressed situations as much as I can I have become more practical. Preparing food and snacks and packing my gym bag the night before is a good way to sleep a little extra in the morning. My outfit for the day is already selected, and I have left everything prepared. It actually helps a lot, cause mornings are, as we all know, hard enough already.

IMG_4803

Dette er altså mine “ess i ermet” for å takle en stressende hverdag i byen som aldri sover. Når det er sagt må det sies at jeg er en stor tilhenger av litt MEG-tid. Jeg trenger litt tid i hverdagen som er bare for meg, og ingen andre. Tid man setter av for et langt og avslappende bad, for å lage et deilig måltid, for å se en fin film, for å sove litt ekstra, ja rett og slett bare chille og gjøre hva jeg måtte ønske. Jeg tror også dette er veldig vitkig for en balansert og god fysisk og mental helse. Hvordan du velger å tilbringe tiden din, og med hvem er opp til deg. Det være med venner, med familie, med hunden din eller bare deg selv og naturen. Det være å nyte et glass fransk vin, tegne eller male, shoppe, danse. Det viktigste er at du holder av litt tid for deg selv i løpet av dagen eller uken som bare er din. Dine regler, din tid. Her kan du virkelig koble av og glemme tid og sted. Her kan du lade batteriene og gjøre deg klar til en ny dag eller en ny uke med nye utfordringer. Spesielt her i New York hvor man aldri vet hva som venter deg rundt hjørnet. Og en ting til, grensen min går ved frokostmøter. Nei takk!!!

These are some of the tricks i have up my sleeve to survive in the city that never sleeps. That being said, I am a firm believer in some ME-time. I need time for me, and just for me. To read, to take a long bath, to cook, to watch a good movie, to sleep, to chill and to do whatever I want with my time. I think that is very important for a good mental and physical well-being. However you want to spend that me-time is up to you, that being with friends, with your pets, your family or in the nature. Painting, drinking French wine, dancing or shopping. The buttom line is that you keep a part of your week, or your day for you. Your rules, your time. You regain your strength and charge your batteries so that you are able to face whatever is coming your way. And trust me, in New York you never know what is lurking behind the corner. Oh, and I draw the limit at breakfast meetings. Just…no!

IMG_4550

Take a breather

Leave a Reply

