Central Park Winter Wonderland

dsc_0485This Sunday I took a little walk to Central Park and it turned to a long walk instead. A lot of people had come up with the same idea, no wonder with such a sunny and bright day. After a full snowstorm it was such a blessing to be able to come out, see my fellow New Yorkers and walk around and take in the beauty of what now looks like an absolute Winter Wonderland.

Idag tok jeg en liten søndagstur til Central Park, og en liten tur ble til en lang tur i stedet. Det var masse folk som hadde møtt opp med samme tanke, noe som i grunnen ikke er så rart på en så solrik og lys dag. Etter en heftig snøstorm var det fantastisk befriende å kunne komme seg ut, se andre New Yorkere og gå rundt og ta innover seg det vakre vinterlandskapet.
dsc_0378dsc_0377dsc_0380dsc_0386dsc_0411

I felt like being back in Norway in the winter and it really felt amazing. I personally clear a lot in my sometimes clustered mind when I go for walks in the nature. Although Central Park per definition is not really in the “wild nature” it was as close as you could get on this beautiful New York day. Seriously, this city never ceases to surprise me. Ever.

Jeg følte jeg var tilbake i vinter-Norge og det føltes helt fantastisk. Personlig så er en fin gåtur ute i flott natur noe som hjelper meg å klarere tankene mine. Selv om Central Park  ikke akkurat er “vill natur” per definisjon var det så nærme som du kan få det på denne vakre New York dagen. Seriøst, denne byen slutter aldri å overraske. Aldri.
dsc_0401dsc_0404dsc_0396dsc_0393dsc_0412dsc_0413dsc_0415

I haven´t lived in my home country for years and this kind of winter has only been a distant feeling that I used to experience years ago. My winters have usually been cold, rainy and dark. For around a decade now I used to wonder why I ever enjoyed this season. Winter with its darkness, freezing nights (and sometimes without central heating; students in New York living in old apartments with zero central heating I feel with you), awkward, boring and stuffed clothing, wet and cold shoes, wet and cold feet and the lack of inspirational social life as well as the longing for summer that seems so far away. Well, days like these make me remember why I feel in love with winter in the first place and why this season is magical, emotional and plain stunning.

Jeg har ikke bodd hjemme i Norge på flere år og en vakker og hvit vinter har egentlig bare vært minner fra en stund tilbake. Mine vintre nå for tiden har vanligvis vært kalde, regnfulle og mørke. Jeg har, etter mange år ute, undret på hvorfor jeg i det hele tatt syntes vinteren var så fantastisk. Vinter med sitt mørke, iskalde netter (og noen ganger uten sentralvarme, dere studenter i New York som bor i gamle leiligheter med null sentralvarme: jeg føler med dere), sjipe, store, formløse vinterklær, våte og kalde sko, våte og kalde føtter og mangel på inspirerende og spennende sosialt liv og en lengsel etter sommeren som virker så uendelig langt unna. Vel, dager som dette får meg til å huske hvorfor jeg forelsket meg helt i vinteren i første omgang, og hvorfor denne sesongen er så magisk, emosjonell og rett og slett fantastisk.
dsc_0490dsc_0480dsc_0456dsc_0384dsc_0463dsc_0476

Some brave and dedicated souls left their warm houses to go out and pursue their passions. Like this music group that gifted the rest of us with their beautiful voices joined together in perfect harmonic acapella.

Jeg fikk øye på noen fantastiske og dedikerte sangere på min vei som hadde våget seg ut i kulden for å dele noen fantastiske sanger med oss i en perfekt og harmonisk akapella. 
dsc_0423dsc_0425dsc_0440dsc_0446dsc_0441

New York, you better give us more days like this! It was just what we needed after a stormy blizzard night!

Slike dager vil vi ha mer av. Det var akkurat det vi trengte etter en stormfull natt i storbyen. 
dsc_0417dsc_0472dsc_0491dsc_0492dsc_0482dsc_0488dsc_0489dsc_0461

2 thoughts on “Central Park Winter Wonderland

  1. Aaah, så nydelig! Det er ikke slik jeg vanligvis ser for meg Central Park, nei! Jeg har kun vært der på våren.. Jeg skjønner veldig godt tankene om at vinteren i Norge er lang og kald. Den er jo det, men så dukker det heldigvis opp lyspunkter nå og da. Plutselig våkner meg opp til at sola står på en knallblå himmel og får hele landet til å glitre. På disse dagene synes jeg vintern er fantastisk, men ellers lengter jeg mest til sommeren 😉

    Like

  2. Ja Central Park er virkelig flott uansett årstid. Den dagen var det virkelig vinterstemning jeg vanligvis bare får på påskefjellet 🙂
    Helt enig i at Norge på vinteren kan være helt fantastisk. Snødekket natur som glitrer i solen er helt nydelig selv om ingenting slår et bad i sjøen om sommeren da 😉

    Like

Leave a Reply

